تاریخ: ۲۱:۱۹ :: ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
ژاپن استراتژی توسعه گردشگری شمال‌غرب ایران را تدوین می‌کند

به گزارش پایگاه فرهنگی و خبری سرو نیوز: یک تیم از ژاپن در روزهای ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت عازم استان آذربایجان غربی شده‌اند تا در راستای تفاهم‌نامه منعقده بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و آژانس همکاری‌های بین‌المللی کشور ژاپن (جایکا) امورات مربوط به تدوین استراتژی توسعه گردشگری شمال‌غرب کشور را انجام […]

به گزارش پایگاه فرهنگی و خبری سرو نیوز:
یک تیم از ژاپن در روزهای ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت عازم استان آذربایجان غربی شده‌اند تا در راستای تفاهم‌نامه منعقده بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و آژانس همکاری‌های بین‌المللی کشور ژاپن (جایکا) امورات مربوط به تدوین استراتژی توسعه گردشگری شمال‌غرب کشور را انجام دهند.

این گروه ۲۸ اردیبهشت ابتدا در نشستی با حضور نمایندگان ارگان‌هایی مثل شهرداری، محیط زیست، امور فرودگاه‌ها، امور اقتصادی و دارایی، جامعه هتلداران و انجمن راهنمایان گردشگری در این اداره کل شرکت کردند و طی آن مشاور جایکا با تبیین تفاهم‌نامه موصوف اظهار داشت: بر اساس پیشنهادی که از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران به این آژانس ارائه شد ما بررسی‌های اولیه را برای شناسائی قابلیت‌های مناطق شمال‌غرب کشور آغاز کرده‌ایم.

تتسو هوسونو گفت: این طرح در سه مرحله خواهد بود که در مرحله اول ما باید اطلاعات پایه‌ای و کامل مربوط به ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی استان‌های شمال‌غرب را به‌دست بیاوریم و در مرحله بعدی، با بررسی نقاط ضعف‌ها و قوت‌ها، شناسایی عوامل تأثیرگذار و بررسی‌های همه‌جانبه، پلان کلی توسعه توریسم را ترسیم کنیم و سپس مرحله اجرائی آن آغاز شود.

به‌گفته مشاور جایکا بازه زمانی برای تهیه و اجرای این پروژه حداکثر سه سال خواهد بود و در این مدت، تعدادی از روستاها به‌عنوان نقاط پایلوت انتخاب خواهد شد و با هزینه این آژانس، طرح اولیه جهت سنجش بازدهی و اهداف مدنظر آن اجرائی می‌شود تا در نهایت با شناسایی بازخوردها و نتایج آن، به‌عنوان نمونه‌ای از نقشه راه اجرائی در اختیار مسئولین سازمان قرار گیرد.

هوسونو افزود: چشم‌انداز به‌بارنشستن اهداف این طرح برای سال ۲۰۳۰ میلادی پیش‌بینی شده است و آیتم‌های مختلفی از جمله: افزایش سرمایه‌گذاری، بالابردن میزان مشارکت جوامع محلی در توریسم، آموزش جوامع محلی، ایجاد بیزینس‌ها و کاسبی‌های کوچک مرتبط با توریسم و برندسازی در سطح منطقه‌ای را شامل می‌شود که برآیند همه اینها در نهایت، توسعه گردشگری را در پی خواهد داشت.

جایگاه آذربایجان‌غربی در گردشگری بین‌المللی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این جلسه ابراز کرد: یکی از سیاست‌های دولت، توسعه گردشگری غرب کشور است و این همکاری که بین سازمان و جایکا برای تدوین برنامه‌های توسعه این منطقه شکل گرفته فرصت خوبی است تا از ظرفیت‌های آن بهره ببریم.

جلیل جباری گفت: استان آذربایجان غربی به‌واسطه ارتباطی که از یک‌سو با اروپا و از سوی دیگر به‌واسطه وجود جاده ابریشم و ترانزیت کالا در گذشته و حال با شرق آسیا دارد فرصت مناسبی برای جهانی شدن دارد.

بیشتر بخوانید